+

AA3-261 Pospojování v tunelu

OTÁZKA:
Pospojování v tunelu

Prosím o Váš názor na nutnost provedení ochranného pospojování ve smyslu ČSN 33 2000-4-41 ed. 2.
Jedná se o stavbu silničního tunelu, na kterou jsou aplikovány požadavky na ochranu před korozí bludnými proudy. Proto je stavební část železobetonové konstrukce podélně dělena na izolačně oddělené úseky. Neživé části a nosné úložné konstrukce jsou upevněny do železobetonové konstrukce izolovaně. Uvedené vodivé hmoty jsou součástí ochranného pospojování.
Ve stavbě se dále vyskytují kovové konstrukce lokálního charakteru (nejsou průběžné), jako jsou kovové žebříky, schodiště, zábradlí a pochozí lávky, které jsou do ostění tunelu uloženy bez definované izolace (pomocí hmoždinek a kotev).
Dle ČSN 33 2000-4-41 ed. 2 by měly být tyto vodivé konstrukce, pokud jsou v dosahu neživých částí, připojeny na ochranné pospojování.
Uvedený požadavek je v protikladu k požadavku na ochranu před korozí bludnými proudy.
Do prostor s vodivými konstrukcemi bez pospojování budou mít přístup pouze osoby alespoň poučené ve smyslu vyhláška č. 50/1978 Sb.
Napěťové potenciály jednotlivých izolačně oddělených úseků (měřeno na výztuži železobetonové konstrukce) budou pravidelně měřeny. Ze zkušenosti z obdobných staveb se jedná o napětí řádově do 1 V proti nepolarizovatelné elektrodě (proti vzdálené zemi). Tím budou pod kontrolou i napětí, která by se mohla dostat z železobetonové konstrukce na vodivé konstrukce.
Vnější vlivy v prostorách s nepospojovanými konstrukcemi jsou určeny protokolem jako nebezpečné (AB3, AB5). Není tedy vyžadováno doplňující pospojování.
Otázka tedy zní: Je možno ponechat vodivé konstrukční části v dosahu neživých částí bez pospojování?

Otázku podává: Jersák
Další obsah stránky je přístupný pouze pro předplatitele
Vytvořeno: 8. 3. 2014
 
 
Facebook Obchod IN-EL