+

Až padesátka skončí

Archiv je v tomto případě historie, která se nerealizovala.

  Až "padesátka" skončí...
Informace o připravované vyhlášce Ministerstva práce a sociálních věcí, kterou se určují vyhrazená elektrická zařízení a stanoví bližší podmínky k zajištění jejich bezpečnosti

1. Úvodem
2. Vyhrazená elektrická zařízení a jejich zařazení do tříd a skupin
3. Podmínky bezpečnosti vyhrazených elektrických zařízení
4. Činnosti na vyhrazených elektrických zařízeních
5. Odborná způsobilost osob
6. Přílohy návrhu vyhlášky
7. Závěrem

1. Úvodem
Novela zákona č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, provedená zákonem č. 124/2000 Sb., v § 7b ukládá Ministerstvu práce a sociálních věcí vyhláškou:

  • stanovit, která technická zařízení v působnosti orgánů a organizací státního odborného dozoru (§ 3 zákona) se považují za vyhrazená, a zároveň určit jejich zařazení do tříd, případně skupin,
  • stanovit bližší podmínky kladené na vyhrazená technická zařízení, pokud jde o úroveň jejich bezpečnosti, umístění, výrobu, montáž, opravy, provoz, prohlídky, revize, zkoušky a průvodní a provozní dokumentaci,
  • blíže vymezit předpoklady kladené na odbornou způsobilost organizací a podnikajících fyzických osob z hlediska potřebného technického vybavení a odborné způsobilosti jejich pracovníků a stanovit způsob ověřování jejich odborné způsobilosti,
  • blíže vymezit předpoklady kladené na odbornou způsobilost fyzických osob z hlediska předepsané kvalifikace a doby odborné praxe v oboru a stanovit způsob prověřování jejich odborné způsobilosti.

Současný návrh vyhlášky pro vyhrazená elektrická zařízení stanoví podrobné zásady ke všem uvedeným bodům. Vzhledem k tomu, že tento návrh může doznat řady změn, uvedeme zde pro informaci elektrotechniků pouze některé nejdůležitější zásady.

2. Vyhrazená elektrická zařízení a jejich zařazení do tříd a skupin
Poslední návrh vyhlášky definuje vyhrazená elektrická zařízení takto:

Vyhrazenými elektrickými zařízeními jsou technická zařízení tvořící neoddělitelnou součást stavebních objektů, či jinak v těchto objektech a jiných vyhrazených technických zařízeních zabudovaná, určená k výrobě, přeměně, rozvodu nebo spotřebě elektrické energie, která jsou schopna zvýšenou mírou ohrozit elektrickým proudem nebo napětím zdraví a bezpečnost osob a majetek. Dále jsou jimi elektrická zařízení, která jsou součástí jiných vyhrazených technických zařízení, stanovených podle vyhlášek Ministerstva práce a sociálních věcí a prozatímní elektrická zařízení výstav, zábavních podniků, parků a stánků a prozatímní elektrická zařízení stavenišť.

Podle posledního návrhu vyhlášky jsou vyhrazená elektrická zařízení podle výše míry ohrožení zdraví a bezpečnosti osob a majetku zařazena do 4 tříd a v nich dále do skupin takto:

2.1 Elektrická zařízení třídy I se člení do skupin:

a) elektrická zařízení v prostorách s nebezpečím výbuchu,
b) elektrická zařízení v místnostech pro lékařské a s nimi související účely, kde musí být aplikovány, mimo základních podmínek pro ochranu před nebezpečným dotykovým napětím, další závazné požadavky pro instalace podle zvláštních předpisů,
c) elektrická zařízení na stálých vnitřních pracovištích v prostorách z hlediska nebezpečí úrazu elektrickým proudem zvlášť nebezpečných, kde se uplatňují vnější činitelé prostředí:
       ca) volně a/nebo svisle padající kapky vody, vodní tříšť, stříkající voda, tryskající voda, vlny vody (zaplavení), mělké a hluboké ponoření,
cb) trvalý výskyt korozivních nebo znečišťujících látek,
cc) silný ráz,
cd) silné vibrace,
d) elektrická zařízení v prostorách určených pro shromažďování více než 200 osob,
e) elektrická zařízení v zemědělských a zahradnických objektech.


2.2 Elektrická zařízení třídy II se člení do skupin:

a) elektrická zařízení na výrobu elektrické energie o napětí nad 1 000 V střídavých a 1 500 V stejnosměrných se jmenovitým výkonem 3 MW a výše,
b) elektrická zařízení na přeměnu elektrické energie transformací se jmenovitým výkonem jednotlivých transformátorů nad 1 MVA s napěťovými převody vn, vvn nebo zvn,
c) elektrická zařízení rozvodu elektrické energie o napětí nad 1 000 V.


2.3 Elektrická zařízení třídy III se člení do skupin:

a) elektrická zařízení pojízdných prostředků včetně karavanů a jejich parkovišť,
b) elektrická zařízení stavenišť a demoličních prostorů,
c) prozatímní elektrická zařízení výstav, zábavních podniků, parků a stánků,
d) elektrická zařízení tvořící z hlediska funkce součást jiných vyhrazených technických zařízení.


2.4 Elektrická zařízení třídy IV jsou ostatní elektrická zařízení výše neuvedená.

 

3. Podmínky bezpečnosti vyhrazených elektrických zařízení

Podmínkami kladenými na bezpečnost vyhrazených elektrických zařízení se zabývá druhá část návrhu vyhlášky.
Ta stanoví:

  • Základní podmínky kladené na bezpečnost vyhrazených elektrických zařízení. Např. se zde stanoví, že elektrická zařízení třídy I, II a III skupiny a) a d) se nesmějí instalovat prozatímním způsobem.
  • Základní podmínky k zajištění bezpečnosti vyhrazených elektrických zařízení při jejich uvádění do provozu. Důraz je zde mimo jiné kladen na průvodní dokumentaci odpovídající skutečnému provedení elektrického zařízení.
  • Základní podmínky k zajištění bezpečnosti provozovaných vyhrazených elektrických zařízení. Zde jsou mimo jiné taxativně stanoveny i lhůty pro provádění pravidelných revizí a podmínky pro jejich případné prodloužení (při provádění pravidelných kontrol a údržby).

 

4. Činnosti na vyhrazených elektrických zařízeních

Podle posledního návrhu vyhlášky bude oprávnění k provádění činností na vyhrazených elektrických zařízení i nadále žadatelům udělovat organizace státního odborného dozoru. Návrh vyhlášky jako o činnostech hovoří o montáži, opravách a údržbě vyhrazených elektrických zařízení. (Nejsou tedy zmíněny revize, protože pro jejich provádění platí příslušná odborná způsobilost, kdy průkaz odborné způsobilosti vydává organizace státního odborného dozoru, a tudíž další žádost a další oprávnění nemá smysl.) Návrh vyhlášky se však nezmiňuje o tom, že oprávnění by muselo být uděleno pouze k provádění těchto činností dodavatelským způsobem. Z toho logicky vyplývá, že příslušným oprávněním bude muset disponovat též právnická nebo podnikající fyzická osoba, která bude chtít tyto činnosti provádět pro vlastní potřebu).
V souvislosti s výše uvedeným je třeba říci, že v současné době není definitivně upřesněno, zda o oprávnění k provádění činností bude muset zájemce žádat organizaci státního odborného dozoru pro všechny třídy a skupiny vyhrazených elektrických zařízení, nebo jen pro některé.
Co bude muset zájemce o provádění montáží, oprav a údržby vyhrazených elektrických zařízení splnit, aby získal k těmto činnostem oprávnění? Musí nejpozději při prověřování odborné způsobilosti organizací státního odborného dozoru prokázat, že:

  • zaměstnanci, kteří budou vykonávat činnosti na vyhrazených elektrických zařízeních, jsou odborně způsobilí pro činnost nebo činnosti, pro něž žádá vydání oprávnění,
  • má k těmto činnostem potřebné technické vybavení,
  • má zajištěno provádění předepsaných kontrol, zkoušek a revizí vyhrazených elektrických zařízení,
  • má zajištěn vnitřní kontrolní systém zaručující dodržování požadavků bezpečnosti ve vztahu k činnostem, pro něž žádá vydání oprávnění,
  • má systémově zabezpečeno, že výše uvedené požadavky bude splňovat po celou dobu provádění činností.

Odbornou způsobilost žadatele bude prověřovat organizace státního odborného dozoru. Ta v případě, že žadatel stanovené podmínky splní, vydá příslušné oprávnění. Návrh vyhlášky předpokládá, že oprávnění nebude mít časově omezenou platnost.

5. Odborná způsobilost osob
Současný návrh vyhlášky rozděluje osoby odborně způsobilé k činnostem na vyhrazených elektrických zařízeních na osoby:

  • seznámené,
  • poučené,
  • znalé.

Vzhledem k dosaženému vzdělání se fyzické osoby rozdělují na osoby:

  • bez elektrotechnické kvalifikace,
  • s elektrotechnickou kvalifikací.

Osoby bez elektrotechnické kvalifikace se mohou stát pouze:

  • osobami seznámenými, tj. jsou prokazatelně upozorněny na možné nebezpečí, které pro ně představuje vyhrazené elektrické zařízení,
  • osobami poučenými, tj. jsou prokazatelně poučeny a zaškoleny pro činnost na vyhrazených elektrických zařízeních.

Osobami znalými se mohou stát pouze osoby s elektrotechnickou kvalifikací, tj. osoby s příslušným vzděláním a praxí.

Osoby znalé se dále rozdělují na:

  • elektrotechniky,
  • samostatné elektrotechniky,
  • vedoucí elektrotechniky,
  • revizní techniky,
  • osoby se zvláštní odbornou způsobilostí, které jsou:
    • pracovníci vědeckých, výzkumných a vývojových ústavů,
    • učitelé, kteří používají při výuce na školách vyhrazená elektrická zařízení pod napětím.

Návrh vyhlášky, na rozdíl od stávající vyhlášky č. 50/1978 Sb. neuvádí odbornou způsobilost pro projektanty elektrických zařízení.

Ověřovat odbornou způsobilost revizních techniků a vydávat jim příslušné osvědčení budou dle posledního návrhu vyhlášky i nadále organizace státního odborného dozoru.

Odborná způsobilost a rámcové požadavky na ni u osob seznámených a poučených, revizních techniků a osob se zvláštní odbornou způsobilostí přibližně odpovídá odborné způsobilosti a požadavkům u stejných stupňů dle stávající vyhlášky č. 50/1978 Sb.

Podle popisu jednotlivých stupňů odborné způsobilosti fyzických osob, které uvádí návrh nové vyhlášky, je možno, naprosto neoficiálně, porovnat odbornou způsobilost osob s elektrotechnickou kvalifikací podle návrhu nové vyhlášky a stávající vyhlášky č. 50/1978 Sb. přibližně takto:

Stupeň odborné způsobilosti
dle návrhu nové vyhlášky dle vyhlášky č. 50/78 Sb.
elektrotechnik pracovník znalý - § 5
samostatný elektrotechnik pracovník pro samostatnou činnost - § 6
vedoucí elektrotechnik

 

pracovník pro:
  • řízení činnosti - § 7
  • řízení činnosti prováděné dodavatelským způsobem a pro řízení provozu - § 8
revizní technik revizní technik - § 9
osoby se zvláštní odbornou způsobilostí osoby se zvláštní odbornou způsobilostí - § 11

Návrh nové vyhlášky prozatím uvažuje s vydáváním průkazů odborné způsobilosti fyzickým osobám (po absolvování příslušné zkoušky) na dobu neurčitou. Dále uvádí, že průkaz odborné způsobilosti elektrotechniků, samostatných elektrotechniků a vedoucích elektrotechniků pozbývá platnost v případech, kdy se nezúčastní opakovaného školení v intervalu alespoň 24 měsíců. Smysl této podmínky spočívá v tom, aby tito pracovníci průběžně měli nejaktuálnější informace a znalosti o nových technických předpisech a technických normách, jež se vztahují k činnostem, jejichž vykonáváním, případně i řízením jsou nebo budou pověřováni.

V této souvislosti se domníváme, že nejen jako institut opakovaných školení, ale i jako příprava na zkoušky odborné způsobilosti může sloužit právě náš internetový informační systém pro elektrotechniky (iiSEL). Ten bude postupně doplněn o požadavky na odborné znalosti fyzických osob jednotlivých stupňů odborné způsobilosti, později též o testy, pomocí nichž bude možno ověřit, do jaké míry každá osoba znalá naplňuje prvotní smysl institutu opakovaných školení.

 

6. Přílohy návrhu vyhlášky
Současný návrh vyhlášky obsahuje 3 přílohy.

Příloha č. 1 stanoví dobu odborné praxe požadovanou pro činnost na vyhrazených elektrických zařízeních ve vztahu k dosaženému stupni odborného vzdělání.

Příloha č. 2 uvádí druhy rozsahů oprávnění právnických a podnikajících fyzických osob k montáži, opravám a údržbě vyhrazených elektrických zařízení a druhy rozsahů osvědčení fyzických osob k revizní činnosti.

Současný návrh vyhlášky uvažuje s používáním určitých rozlišovacích znaků pro oprávnění a osvědčení, a to podle:

  • velikosti provozního napětí vyhrazeného elektrického zařízení:
        - bez omezení napětí,
        - do 35 kV AC i DC,
        - do 1 000 V AC a 1 500 V DC,
  • skupin vyhrazených elektrických zařízení pro:
        - elektrická zařízení určená do objektů a prostorů bez nebezpečí výbuchu,
        - nevýbušná elektrická zařízení,
  • pro oprávnění podle druhu činnosti pro:
        - montáže,
        - opravy a údržbu.

Příloha č. 3 uvádí nezbytné informace pro provádění revizí vyhrazených elektrických zařízení, náplň revizí a obsah revizní zprávy.

Připravovaná vyhláška by měla nahradit vyhlášku č. 50/1978 Sb, č. 20/1979 Sb. a část vyhlášky č. 48/1982 Sb.

 

7. Závěrem
Tuto informaci je potřebné brát s určitou rezervou. Lze totiž předpokládat, že řada věcí bude v konečném znění vyhlášky změněna, doplněna, upřesněna atd.

V současné době je velmi obtížné odhadnout termín, od kdy bude nová vyhláška platit. Avšak vzhledem k tomu, že poslední novela zákona č. 174/1968 Sb. provedená zákonem č. 124/2000 Sb. v čl. IV jednoznačně stanoví lhůty platnosti jak oprávnění (právnických a podnikajících fyzických osob), tak osvědčení (fyzických osob), nelze než nová pravidla (jež musí platit pro vydávání nových oprávnění a osvědčení) stanovit novou vyhláškou. To je šance, že se konečně (v dohledné době) dočkáme nové "padesátky" i "dvacítky".

I nadále budeme práce na nové vyhlášce sledovat a přinášet Vám nové, aktuální a upřesňující informace. Současně budeme ve spolupráci s Českým úřadem bezpečnosti práce a s Elektrotechnickým svazem českým připravovat již zmíněné požadavky, jež budou kladené na odborné znalosti pracovníků jednotlivých stupňů odborné způsobilosti podle velikosti napětí, skupin vyhrazených elektrických zařízení a druhu činnosti.


Jan Lojkásek, ředitel vydavatelsví IN-EL Praha
E-mail: info@in-el.cz

 
 
Facebook Obchod IN-EL