+

AE-442 Vypínání elektrické energie při mimořádných událostech – CENTRAL STOP

OTÁZKA:
Vypínání elektrické energie při mimořádných událostech – CENTRAL STOP

Jedná se o vypnutí hlavních jističů v rozvodně nn. Blokové schéma zasílám v příloze (ve schématu jsou uvedena tlačítka CS a TS – doplnění z požárního hlediska). Jde o dva hlavní - skříňové rozváděče RH 1 a RH2, které jsou propojeny spojkou (ta je umístěna v rozváděči RH1 – na opačném konci skříňového rozváděče než hlavní jistič přívodu do RH 1 z trafa č.1). Rozváděč RH 2 je napájen přes hlavní jistič a ve vedlejším poli jsou umístěny hlavní jističe pro napájení z dieselu č.1 (záloha při výpadku) a z dieselu č. 2 (mobilní diesel pro případ poruchy síťového zdroje).

Nyní je to provedeno tak, že každý hlavní jistič přívodu má na dveřích svého pole Stop tlačítko (není vyznačeno ve schématu – je vřazeno do obvodu CS a TS těsně před podpěťovou cívku každého hlavního jističe - QH 1 až QH5). Zároveň má každý jistič na těchto dveřích křížovou kontrolku pro označení stavu, ve kterém se nachází (vypnuto – zapnuto). Do rozvodny má přístup pouze proškolená údržba s vyhláškou 50 par. 6. Někdy v budoucnu to možná bude osoba poučená osoba bez elektrotechnické kvalifikace dle par. 4. Je takovéto vypnutí dostatečné? Objevil se názor od jiného RT (bez uvedení čl. ČSN), že je nutno vypínat všechny hlavní jističe napájecích vedení pro jeden rozváděč RH najednou. Dle mého názoru je to komplikované řešení z důvodu množství rozpínacích kontaktů na vícero Stop tlačítkách (vypínání je jako bezpečnostní – rozpíná obvod podpěťové spouště). Jestli by nebylo jednodušší, pokud je nutné vypínat rozváděč jako celek, aby bylo v rozvodně jedno Stop tlačítko navíc, které by bylo řádně označeno a vypínalo všechny přívody najednou. Pořád se uvažuje o úrovni proškolení obsluhy.
Zároveň s tím je zpochybňováno, že jistič, který je dálkově ovládaný (v rozvodně je instalován záskokový automat pro výpadek el. energie) musí být proveden ve výsuvném provedení (opět bez uvedení čl. ČSN). Toto mně není vůbec známo. Naopak vím, že motorové pohony jističů jsou připraveny na zajištění stavu, pro případ práce na jističi, který zajistí pouze ruční režim a motor se potom nedá dálkově ovládat.

Otázku podává: Moravec Petr
Další obsah stránky je přístupný pouze pro předplatitele
Vytvořeno: 10. 4. 2013
 
 
Facebook Obchod IN-EL